barbarapudlo.pl

Bieganie rano czy wieczorem? Analiza plus贸w i minus贸w obydwu opcji馃攳

Bieganie rano czy wieczorem?

W artykule przeanalizujemy plusy oraz minusy biegania rano i wieczorem, dzi臋ki czemu dowiesz si臋, kt贸ra opcja b臋dzie dla Ciebie korzystniejsza.

W艣r贸d biegaczy nietrudno zauwa偶y膰 doj艣膰 jasny podzia艂 na tych, kt贸rzy biegaj膮 rano oraz tych, kt贸rzy wychodz膮 na trening wieczorem. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w wybierana przez nich pora nie jest wynikiem ich osobistych preferencji, ale po prostu mo偶liwo艣ci czasowych.

Nie da si臋 ukry膰, 偶e 90% biegaczy, kt贸rych spotykamy na ulicy to biegacze amatorzy, kt贸rzy poza bieganiem zazwyczaj pracuj膮 na pe艂ny etat i cz臋sto maj膮 te偶 rodziny oraz nat艂ok obowi膮zk贸w z tym zwi膮zanych.

Profesjonalni biegacze zawsze biegaj膮 rano (a wieczorem ewentualnie wykonuj膮 drugi trening). Nie oznacza to jednak, 偶e bieganie rano nie ma minus贸w, a bieganie wieczorem pozbawione jest plus贸w. Nic z tych rzeczy!

Je艣li zale偶y Ci na bieganiu i naprawd臋 powa偶nie do niego podchodzisz, to wyci膮gniesz z niego du偶o bez wzgl臋du na por臋 trenowania. Wystarczy, 偶e b臋dziesz zna艂 mocne i s艂abe strony obydwu opcji.

Je艣li masz pe艂n膮 dowolno艣膰 w kwestii pory biegania, a Twoje inne obowi膮zki nie narzucaj膮 Ci, kiedy mo偶esz p贸j艣膰 na trening, to wybierz bieganie rano. Je艣li mo偶esz biega膰 rano, to mo偶esz ju偶 dalej nie czyta膰 tego artyku艂u. Biegaj rano!

Bieganie rano czy wieczorem? Analiza plus贸w

Zacznijmy optymistycznym akcentem, czyli od analizy mocnych plus贸w i zalet obydwu opcji.

Plusy biegania rano

Najwa偶niejsze plusy biegania rano to:

  • Poranny trening wykonywany jest na czczo lub po lekkim posi艂ku, dzi臋ki czemu nie ma mowy o problemach 偶o艂膮dkowych czy potrzebie skorzystania z WC w trakcie treningu. Je艣li nie czujesz si臋 mocno w kwestii doboru posi艂k贸w, to zajrzyj do artyku艂u pt. Co zje艣膰 przed bieganiem?
  • Rano nasze bateryjki s膮 na艂adowane do pe艂na (o ile spali艣my co najmniej 7-8 h), wi臋c damy z siebie wi臋cej na treningu i wykonamy go lepiej.
  • Po porannym bieganiu dostajemy ogromny zastrzyk energii oraz 艣wie偶o艣膰 umys艂u utrzymuj膮c膮 si臋 cz臋sto a偶 do ko艅ca dnia.
  • W zimie rano (w sensie ok. 9-10) jest zazwyczaj mniejszy smog ni偶 p贸藕nym wieczorem.
  • Po porannym bieganiu mo偶emy sobie pozwoli膰 na du偶y posi艂ek i mie膰 pewno艣膰, 偶e na pewno go do ko艅ca dnia strawimy.

Plusy biegania wieczorem

Najwa偶niejsze plusy biegania wieczorem:

  • Bieganie wieczorem mo偶e pom贸c z艂agodzi膰 stres i napi臋cie skumulowane przez ca艂y dzie艅.
  • Je艣li jeste艣my na diecie redukcyjnej, to bieganie wieczorem zapewni nam nieco przyspieszon膮 przemian臋 materii podczas snu. Je艣li tylko po bieganiu zjemy co艣 niewielkiego i lekkiego, to rano nasz brzuch b臋dzie wygl膮da艂 naprawd臋 dobrze, a waga przyprawi nas o u艣miech. Zobacz tak偶e artyku艂 pt. Bieganie a odchudzanie.
  • Je艣li wiecz贸r to jedyna pora, kiedy mo偶emy si臋 “wyrwa膰” z domu na bieganie, to jest to jak najbardziej plus. Bieganie wieczorem jest 100 razy lepsze ni偶 brak biegania w og贸le.
  • Je艣li jeste艣my na diecie redukcyjnej z do艣膰 du偶ym deficytem kalorii (30-40%), to wieczorem, kiedy jeste艣my ju偶 po kilku posi艂kach, na pewno b臋dziemy mie膰 wi臋cej energii ni偶 rano zupe艂nie na g艂odniaka.
  • Bardzo du偶o os贸b biega wieczorem, wi臋c nie b臋dzie trudno znale藕膰 nam kompana biegowego.

馃憠 Zobacz tak偶e artyku艂 pt. Czy bieganie przed snem jest OK?

Bieganie rano czy wieczorem? Analiza minus贸w

Jak si臋 okazuje obydwie opcje maj膮 tak偶e minusy.

Minusy biegania rano

G艂贸wne minusy biegania rano to:

  • Dla niekt贸rych bieganie rano oznacza bieganie o godz. 5 lub 6 przed p贸j艣ciem do pracy. Cz臋sto jest to minus, gdy偶 np. w zimie jest wyj膮tkowo zimno o tej porze lub jest smog.
  • Wiele os贸b jest zupe艂nie nieprzytomna ok. godz 5-6 i trening o takiej porze to totalna m臋czarnia. Zobacz artyku艂 pt. Kiedy bieganie zaczyna sprawia膰 przyjemno艣膰?
  • Je艣li mamy do wykonania bardzo mocny trening, to rano mo偶emy nie mie膰 wystarczaj膮cej ilo艣ci czasu, aby zje艣膰 odpowiedni posi艂ek, kt贸ry pozwoli nam ten trening solidnie wykona膰. Dotyczy to przede wszystkim pocz膮tkuj膮cych biegaczy.
  • Wykonanie bardzo mocnego treningu rano przed prac膮 mo偶e skutecznie roz艂adowa膰 nasze bateryjki przez co po dotarciu do pracy jedyne, o czym b臋dziemy marzy膰 to drzemka.

Minusy biegania wieczorem

G艂贸wne minusy biegania wieczorem to:

  • Je艣li wykonamy mocny trening tu偶 przed snem (np. interwa艂y) to prawdopodobnie b臋dziemy mie膰 problemy z za艣ni臋ciem.
  • W zimie zazwyczaj wieczorem jest najwi臋kszy smog. Bieganie w smogu kompletnie pozbawia bieganie wszystkich jego zalet i korzy艣ci.
  • Bieganie wieczorem i po ciemku mo偶e wydaje si臋 mniej bezpieczne, je艣li biegamy w pojedynk臋.
  • Wieczorem (z zazwyczaj ju偶 oci臋偶a艂ym 偶o艂膮dkiem oraz skumulowanym zm臋czeniu) b臋dzie nam du偶o drugiej zrobi膰 dobry i efektywny trening.

馃憠 Jak ju偶 jeste艣my przy minusach, to zach臋cam tak偶e do przeczytania artyku艂u pt. Kiedy bieganie szkodzi?

Ja osobi艣cie nie lubi臋 biega膰 wieczorem. Nigdy wieczorne treningi dobrze mi nie wychodz膮. Ci臋偶ko jest mi si臋 do nich w og贸le zmotywowa膰. Podobnie sprawa wygl膮da z zawodami. Wszystkie biegi nocne w moim wydaniu to jedna wielka pora偶ka!

Lepsza opcja dla Ciebie to…

To ta, kt贸r膮 naj艂atwiej jeste艣 w stanie pogodzi膰 ze swoim grafikiem i utrzyma膰 przez d艂u偶szy okres czasu nie powoduj膮c zaniedba艅 w innych istotnych sferach 偶ycia. Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi.

Twoje nogi wcale si臋 nie poddaj膮. Robi to tw贸j umys艂.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Najnowsze komentarze
    Kategorie wpis贸w